2013. január 28., hétfő

Variációk kalács tésztára

A mi családunk női tagjai, asszonyai mondhatom, hogy szeretnek és tudnak is sütni-főzni. Receptek tömkelege cserél gazdát. Ami jó, őrizzük a családi recepteket is.

Én 20 éve sütök-főzök, most már egyre nagyobb sikerrel. Inkább a hagyományos ételkészítésre áll rá a kezem (és az agyam), a cukrászati remekműveket másokra hagyom.
Kenyeret 8. éve sütök és még csak mostanság éreztem rá, hogy tulajdonképpen miről is szól ez az egész.

Az ételkészítés az egy szent dolog. Az elkészítőnek minden gondolata jelen lehet az elkészített ételben. Nincs az kenyérsütő dagasztó programja, amelyik gyönyörűbb tésztát dagasztana ki, mint a saját kezünk. Az emberi kéz érintését egy gép sem tudja pótolni.
Amikor nem vagyok időhiányban, csak kézzel dagasztok, igaz nagyobb munka, de a tésztánk ezt többszörösen meghálálja.

Kalács tészta recept:
Ez a hozzávaló 2 nagy tepsire elegendő pékárut eredményez.

1 kg liszt
5 tojássárgája
10 dkg porcukor
5 dl tej
4 evőkanál étolaj
5 dkg élesztő
1 evőkanál cukor
csipet só
1 tojás a lekenéshez 

A tej felét meglangyosítom és beleteszem az 1 ek. cukrot, az élesztőt morzsolva. Amikor felfutott összedolgozom a liszttel (amit átszitáltam) és sorban hozzáadva a többi hozzávalóval. Jól kidagasztom és kb. 1 órát letakarva kelesztem.







Attól függően mit sütök belőle briós, kakaós csiga, batyu úgy osztom szét a tésztát.
Most mogyorós csavart és almás batyu készült belőle.
A tésztát ketté vettem átgyúrtam, két cipót formáztam és 10 percig hagytam állni.

A mogyorós csavart úgy készült, hogy az egyik cipót három részre vettem és mindhármat külön kinyújtottam, majd derelyevágóval három helyen bemetszettem.
Jó vastagon megkentem mogyorókrémmel és hosszanti irányba feltekertem és csavartam óvatosan rajta.



 Jó vastagon megkentem mogyorókrémmel és hosszanti irányba feltekertem és csavartam óvatosan rajta.


Átkentem a felvert tojással és még sütés előtt kb. 20-30 percig pihentettem.


A másik cipóból almás batyu készült.
Kb. 8 almát meghámoztam, lereszeltem és ízlés szerint cukorral, fahéjjal megpároltam.
A tésztát kinyújtottam és kockákat vágtam ki, rákerült az alma és batyukat formáztam. Az alma összekeverhető kevés elkészített vanilía pudinggal is.
Tepsibe raktam, tojással lekentem és szintén 20 perc múlva sütöttem aranybarnára 175 fokon.

Természetesen készíthető ebből a tésztából kakaós csiga, briós, vagy egyszerűen fonott kalács is.














A napraforgó kalács ebből az alapreceptből készült.




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése